Pages

Wednesday, June 15, 2011

So, yesterday I finally put up the miniguide on how to configure you Contour over @ freeride.se in the official contour-thread. Thought I might aswell post it here too, hopefully someone will find it usefull. If you have any further questions regarding configuration you are more then welcome to either send me an e-mail, respond to this post, post on TPG facebook or in any other way get your question sent so I can se it. I promise I will do my best to help. Oh yeah, it's in swedish.

Att ställa in sin Contourkamera
Med GPS eller Contour+ kan du göra detta direkt över din smartphone och se resultatet i realtid, för er som har någon modell utan blåtand eller inte har en smartphone kan dra stor nytta av att ställa in kameran korrekt på morgonen.

För att få ut bästa möjliga material från din Contour är det helt klart en fördel att ha koll på hur man ställer
in den i olika ljusförhållanden.

Jag brukar börja en vanlig dag med att helt enkelt titta ut genom fönstret och se vilket väder det är, en extra koll
på tänkta åkområdets webkameror och väderprognosen brukar jag också ta, om nu vädret inte är självklart.

Taskiga ljusföhållanden:
En hög kontrast är viktigt, ju mörkare/flatare ljuset är, dessto mer kontrast vill du ha. Ofta ser kameran mer än vad
du gör. En högre exponering är definitivt att föredra även om jag själv tycker att det är viktigare att få till
kontrasterna bra än exponeringen (har kört med -2 i exponering vid tungt snöfall men ändå fått bra bild tack vare hög
kontrast)



Här har jag egentligen helt fel exponering men det blir ändå ok bild då jag har bättre kontrast

Blandade ljusförhållanden:
Många dagar är det då molnen kommer och går och det är inte alltid man orkar stå och vänta på en lucka i molnen, speciellt
inte på en helt vanlig dag. Dessa dagar föredrar jag att ställa kameran som vid sol fast med lite lägre exponering,
underexponering är betydligt lättare att rädda än överexponering.



Detta klippet är nog ett av dem jag är mest nöjd med inställningsmässigt på hela säsongen. Sjukt fin bild om jag får säga det själv. Riktigt lurigt väder med växlande molnighet och snöfall, ibland både snö och sol samtidigt.

Soliga dagar på hög höjd:
Här har jag förstått att många har problem med att få till bilden. Filter i all ära, det blir riktigt snyggt, men det är
långt ifrån nödvändigt. En exponering på -3 till -4 brukar bli bra beroende på hur terrängen ser ut (mkt sten/buskar/annat mörkt brukar
bli bäst med -3). Vid -4 där åkningen sker på ställen med träd/klippor/annat har jag lite svårt att få färgerna att bli
riktigt bra, vilket troligtvis är pga att jag inte har testat runt ordentligt med kontrasten/skärpan, ofta blir färgerna
väldigt skarpa, på gränsen till onaturliga.
Kontrasten är väldigt viktig att ställa lågt dessa dagar, ska det åkas öppna fält gäller det att sänka den rejält
tillsammans med låg exponering (förslagsvis -4) och en medelmåttig skärpa.



Denna dagen var vi mest ute och härjade bland mycket sten och klippor och åkte delvis i skugga, trots att kameran då inte är helt optimalt inställd för dessa förhållandena (ca 5+, strålande sol, orört snöfält på 2500möh+) så blev bilden helt ok och ser förmodligen riktigt bra ut efter minimala redigeringar. Om jag minns rätt så hade jag exponering -3 och kontrast -3, ska dock inte svära på detta.

Har ni problem med inställningarna så skriv en rad eller två, lägg ut en printscreen/klipp så ska jag och säkerligen andra hjälpa till med guidning i inställningar efter bästa förmåga.

No comments:

Post a Comment